Stickmönster: Strumpor i Fame Rand


Garn: Fame Rand, Fame, Fame Trend.
Garnåtgång:
1 nysta per par.
Stickor:
Strumpstickor 2½ & 3

Vill du ha mönstret som pdf maila mig, [email protected]

Herr

Storlek: 42-43 (44-45)

Mönster:

·         Lägg upp 72 (72)maskor och fördela på fyra strumpstickor storlek 2½.

·         Sticka resår 2rm, 2am i 69 varv (19cm).

·         Nästa varv, byta till strumpstickor storlek 3.

Sticka häl:

·         Hälen stickas fram och tillbaka med slätst på sticka 4 och 3.

·         När hälen mäter 8 cm dela upp maskorna i ”tre delar” 10-18-10. 9 maskor i slutet av sticka 3, 9 första maskorna på sticka 4. Sedan plocka upp två maskor i sidan om de 9 maskorna och minskar till en. Gör så tills det inte finns fler maskor kvar att hämta

upp. När du ”minskat” klart ska det finnas 12 maskor kvar på varje sticka.

 

Ovansidan av strumpan stickas precis som resår, 2räta, 2 aviga och undersidan stickas rät.

·         Plocka upp 13 maskor på varje sida av ”hälkanten”.

·         Sticka ett varv

·         Minska 1 maska i början på sticka 1och 1 maska på slutet av sticka 2 vartannat varv tills det återstår 72 maskor.

·         Sticka tills foten mäter 21 (23) cm.

·         Börja avmaska för tårna, minska en maska i slutet på maska 1, början på 2, slutet på sticka 3, början på sticka 4. Minska totalt 4 maskor vartannat varv 3gånger (totalt 6 varv).

·         Fortsätt att minska på samma sätt fast varje varv tills det återstår 8 maskor.

·         Tag av garnet, trä igenom återstående maskor och dra ihop. Fäst

Sticka en till.

_________________________________________________________________________

Dam

Storlek: 37-38 (39-40)

 

Mönster:

·         Lägg upp 64 maskor och fördela på 4 strumpstickor 2½

·         Sticka resår i 64 varv (2räta, 2aviga).

·         Sticka ett varv och byta till strumpstickor 3.

·         Hälen stickas fram och tillbaka med slätst på sticka 4 och 3.

·         När hälen mäter 7 cm dela upp maskorna i ”tre delar” 12-8-12. 4 maskor i slutet av sticka 3, 4 första maskorna på sticka 4. Sedan plocka upp två maskor i sidan om de 4 maskorna och minskar till en. Gör så tills det inte finns fler maskor kvar att hämta

upp. När du ”minskat” klart ska det finnas 9 maskor kvar på varje sticka.

 

Ovansidan av strumpan stickas precis som resår, 2räta, 2 aviga.

·         Plocka upp 12 maskor längs hälen på båda sidor. Sticka nu runt på alla 4 stickor.

·         Minska 2m vartannat varv 8 ggr. Minska sista m sticka 1 och första m på sticka 4

·         Sticka tills ”foten” mäter 19 (20) cm

·         Börja avmaska för tårna, minska en maska i slutet på maska 1, början på 2, slutet på sticka 3, början på sticka 4. Minska totalt 4 maskor vartannat varv 6 gånger (totalt 12 varv).

·         Minska 4 maskor varje varv tills det återstår 8 maskor.

·         Tag av garnet, trä genom de återstående maskorna och dra ihop, fäst.

Sticka en till!

Mina mönster är gratis. Det är tillåtet att kopiera mina mönster/bilder som tillhör mönstret till din blogg. Men du måste länka direkt till min blogg och lämna en kommentar i min blogg, eller skicka ett mail och berätta att du använder mitt mönster. Lätt som en plätt!

Hittar du något fel i mönstret? Maila mig på [email protected]

www.whysmelleggs.se



Kommentarer
Postat av: Margaretha

Hejsan!

Sökte på Google efter mönster på strumpor mm och så hittade jag hit! Jättefina saker Du har gjort!! Jag tog mig friheten att kopiera några mönster för eget bruk, det skall bli spännande att se om jag lyckas "klura ut" dem. Tack föt att Du ställer upp så här och TACK för att Du delar med Dig av Ditt liv!

Massor av varma hälsningar till Dig och Din käre!!

Margaretha

2010-11-25 @ 17:41:43
Postat av: fredrika

Hellu there! Roligt med en kille som har en stickblogg. Inspirerande, verkligen. Kolla gärna in min blogg och hemsida: http://fredrikapensonen.tk/



Ha det!!

2011-02-07 @ 12:37:28
URL: http://goodbyemonsters.blogg.se/
Postat av: Inger

Fantastiskt fina sockar...Har en misslyckad sjal som är 1/3 dels klar i grönt (1 nystan) samt ett nytt nystan Fame i grönt - det får nog allt bli sockar istället.

2011-02-12 @ 13:34:51
URL: http://santessons.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0